Deel 9: Dell Montana (krimpgebieden)

24 augustus 2018 - Fremont County, Wyoming, Verenigde Staten

Na een kleine maand vindt ik het leuk om een aantal dingen die mij opvielen met jullie te delen.
Leeg
Na de eerste anderhalve week fietsen maakte ik de fout door op de wegenkaart van Amerika te kijken. Op die schaal waren we in die periode iets minder dan 1cm gevorderd. Niet erg motiverend. Natuurlijk wist ik van te voren ook dat het een groot land is maar ik werd me er pas echt van bewust als je fietst. Behalve groot is het ook heel erg leeg. Suus schreef er ook al over. We komen door gehuchten en dorpen. Meestal niet meer dan slechts een tankstation/tradingpost/antiekwinkel. Tussendoor is natuur. Een gehucht wil ik benadrukken: Dell. We vertrokken 's-ochtends bij Lonetree. De eenzame boom in 20 mijl omtrek had die nacht over ons als enige kampeerders gewaakt. In Dell, ongeveer 35 km verderop hebben we heerlijk ontbeten. Iets met de gebruikelijke eieren en de bekende ondefinieerbare Amerikaanse mok koffie. Het dorp heeft een tankstation, een tot restaurant omgebouwd vml schoolgebouw, 32 inwoners en een omheind hondenuitlaatveld. Meer is er niet. De rest is prairie. 6 van de 32 inwoners heb ik gezien en allemaal vondt ik ze er heel doorvoed, gezond en gelukkig uitzien. 3 heb ik gesproken en die bevestigden wat ik zag. Het kan dus wel: een gezonde lokale economie in een leeg landschap. Terwijl 15 km Lima ligt met 556 inwoners en ook een tankstation heeft. Iedereen die zich in Nederland bezighoud met krimpgebieden moet naar Dell Montana.