Deel 5: Luxepaarden en hardcore riders

8 augustus 2018 - Bigfork, Montana, Verenigde Staten

Door de zinderende hitte bereiken we het gehucht Fortine, waar we een RV campground vinden die nog het meest wegheeft van een camperkerkhof. Geen douche (zoals gewoonlijk trouwens) maar wel een aircooled 'westernbar' waar we ieder binnen een kwartier tijd drie refill cokes naar binnen werken. De afslag richting Glacier National Park hebben we dan achter ons gelaten. Waarschijnlijk hebben we daarmee een heleboel moois aan ons voorbij laten gaan, maar voor dit moment vinden we deze D-tour nog even iets te heftig. Het camperkerkhof en de westernbar laten we die dag ook achter ons, in plaats daarvan stampen we in de hitte toch nog vijf mile door voor een veel fijner plekje aan het Dickie Lake. En tot onze verassing fietsen we op die laatste vijf mile ook weer de Duitse fietser tegen het lijf, die het dus toch voor elkaar heeft gekregen om zich de grens over te praten. De volgende dag maken we snelle kilometertjes naar Whitefish, een leuk plaatsje mét een postkantoor, waar we een pauzedagje nemen en onze eerste paar kilo's aan overtollige bagage richting huis sturen. Langzaam maar zeker merk ik dat ik/we in een wat relaxtere modus beginnen te komen. Waar aanvankelijk de zorgen en de stress overheersen, begin ik langzaam maar zeker een beetje te landen en mijn draai te vinden. En dus komt er ook meer ruimte om echt te kunnen genieten van wat we hier aan het doen zijn. En dat, weet ik uiteraard, is natuurlijk super gaaf! Landschappen, bergen, heuvels, rivieren, meren, landerijen, stadjes en dorpjes trekken aan ons voorbij. Mensen die we ontmoeten zijn super aardig, behulpzaam, geïnteresseerd en nieuwsgierig. Monden vallen regelmatig open als we vertellen waar we heen fietsen, duimen worden opgestoken als auto's ons passeren en vandaag werden we zelfs vanuit een rijdende auto op de foto gezet. En we slapen in een 'doggietent', aldus de opmerking van een vierjarig meisje op een camping. Ook indrukwekkend is het wildlife onderweg. Ik hoef er niet eens voor af te stappen.. Onderweg spotten we regelmatig reeën en herten. Gelukkig meestal levend, alhoewel er zo nu en dan ook het één en ander (soms een enorm groot hert!) aangereden en half vergaan in de berm langs de snelweg ligt. Maar inmiddels kijken we er ook niet meer van op wanneer er doodgemoederd herten over een campingterrein heen banjeren..
Op het moment dat ik dit alles schrijf staan we op een campingplekje bij Bigfork. Vanwege highseason zijn alle campingspots standaard vol. Maar gelukkig zijn we fietsertjes en dan is er altijd wel een plekje. Zo ook hier, met zelfs een 'shared bike aerea'. Waar we fietsers met elkaar horen praten, die zich 'northbounders' of 'southbounders' noemen, wat zoveel inhoudt welke kant je op gaat. Waar wij om 16.00 uur al aankwamen, lekker hebben gezwommen en een hapje met een wijntje hebben genuttigd in het dorp komen op de camping om 21.00 uur de laatste fietsers nog aan (en die wrs al om 7.00 uur op de pedalen stonden die ochtend). Totaal onder het stof, twee weken niet gedouched (roepen ze) en gesprekken met elkaar aangaand over hoeveel km's ze per dag afleggen en hoeveel kilogrammen ze bij zich hebben (en natuurlijk is zeven kilo nog altijd teveel, want je kunt bijvoorbeeld nog wat besparen door de steel van je tandenborstel af te zagen, enz enz). Omdat ik over bitter weinig competitiedrang beschik ben ik dit soort verhalen op de één of andere manier eigenlijk altijd vrij snel beu. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook een soort van confrontatie met de wijze waarop wij deze tocht aanpakken, haha. Ik voel me een soort recreant en luxepaard tussen deze hardcore ridertjes die gaan voor zo min mogelijk comfort tov een zo maximaal mogelijk aantal km's in zo min mogelijk tijd. In vergelijking daarmee sjokken wij waarschijnlijk als schildpadden over de snelweg, peddelend in de stofwolk die de rest achter laat. Tsja, jammer dan.. Want mocht dat zo zijn dan ben ik toch blij met ons besluit dat snelheid en km's voor ons niet het meest belangrijk is..

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anke:
    8 augustus 2018
    Naar die reisverhalen kijk ik echt uit. Fijn dat jullie nu in een goede "groove" zitten.
    Wat een fantastische natuur. Dat is nog eens genieten. Ook super dat jullie je tijd kunnen nemen.
  2. Igor:
    8 augustus 2018
    Goed te lezen dat de eerste stress weg is en dat jullie het nu gewoon op jullie manier aanpakken. Je schrijft heel erg leuk Suus! Veel plezier!
  3. Wilma:
    8 augustus 2018
    Jullie klinken (en ogen) al een stuk relaxter, het grote genieten is begonnen. Top hoe jullie het doen en leuk om te volgen :-)
  4. Lorenz:
    8 augustus 2018
    Weer erg fijn om te lezen. Geniet volop met jullie mee.
  5. Maarten:
    10 augustus 2018
    Amazing !! Great job. Stay dirty and ceep cool....love it !!! ( kan het niet anders zeggen) 👍👍
  6. Colette:
    10 augustus 2018
    Tjee wat kom ik hier ineens tegen! In één ruk alle prachtige, spannende, emotionele, doorzettende en wonderschone verhalen gelezen. Wat een mooie foto's en professionele filmpjes! Wist niet dat jullie weg waren. Nee... als jullie terug zijn praat heeeel Zyfflich erover! 😉 Reken maar! Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder! Groet, Colette
  7. Barbara en Johan:
    10 augustus 2018
    Wauwwww, wat gaaf lieve mensen!!! Enjoy!
  8. Inge:
    11 augustus 2018
    Roland en Suus: fantastisch dit, GOGOGO
  9. Bianca:
    12 augustus 2018
    Suus en Roland wat een avontuur. Prachtig om jullie zo te volgen. Heel veel plezier en 💪gewenst. Ik blijf kijken 😃 groet Bianca
  10. Roy:
    13 augustus 2018
    Sooooohhhww: gaaf hoor! In 1 ruk al jullie verhalen gebingeread. Weg met de stress en blijf genieten! :-)
  11. Okke massa:
    13 augustus 2018
    he suus ( en roland) . Ben net aangehaakt op jullie reis. rustig met thee en whiskey in een airbnb in ierland. Echt gaaf wat jullie doen. TRX traininkje gaat dus nergens meer over. Als je terug bent is gratis massage verzekerd. Go for it. groet Okke
  12. Michiel Scheffer:
    13 augustus 2018
    Ik voel enig boudhisme doorkomen. Dat zal wel nodig zijn, asfalt ook.