Deel 11: Opperwezen

24 augustus 2018 - Fremont County, Wyoming, Verenigde Staten

Elke beschaving heeft zijn geloof. Germanen hadden Wodan, de Romeinen Jupiter en de oude grieken een berg vol. Zeus als oppergod.
Amerikanen hebben deze potporrie aan goden ook. Filmsterren, het zakenleven en de politiek. Een combinatie van filmster met politiek of politiek en zakenleven geeft toegang tot de Amerikaanse Olympus. Maar er is hier in mijn zeer bescheiden ervaring maar 1 opperwezen dat hier ver boven is verheven. Deze oppergod bepaald echt alles en kan beangstigend genoeg heel veel verschillende gedaantes aannemen. Zie ook hier weer de vergelijking met onze good old Zeus.
De Amerikaanse oppergod heet hier 'the manager'.
Deze genderneutrale figuur is onzichtbaar maar allesbepalend. Het is Susan en mij al regelmatig overkomen dat een servicemedewerker op gedempte toon toefluistert " als je het niet tegen "the manager" verteld dan mag je van mij wel even in de lounch zitten/deze gratis douchekaart gebruiken/extra melk in je koffie" of vul verder zelf maar in. Daarbij buigt men iets voorover en kijkt spiedend om zich heen. Heel vreemd. Alsof wij tegen een ons volstrekt onbekende figuur onze gegunde overtreding zouden gaan opbiechten. Waar komt die angst vandaan???? Over welke vermogens beschikt "the manager"?
Hoe aanwezig the manager is bleek toen we wijn kochten. Susan rood en ik een uurtje later geinspireerd door de aankoop een witte. Pinot Grigrio in een kartonnen verpakking. Wat voor een Pinot niet zoveel uitmaakt. Aan ons beiden werd ons legitimatiebewijs gevraagd. Vleiend voor Suus maar ik had er zelf meer moeite mee. Zeker omdat de verkoopster volgens mij nog geen 21 was. Het waren instructies van 'the manager' en er konden geen uitzonderingen worden gemaakt. Alsof we beiden in geval van een overtreding door de bliksem zouden worden getroffen.
Dit alom aanwezige geloof heeft ook sterke nadelen. Zonder uitzondering zijn alle dienstverleners super aardig, behulpzaam en service gericht. Fantastisch. Alleen doordat bijna alles moet worden beoordeeld door 'the manager' weinig doortastend en besluitvaardig.
Op een zeker moment kwam ik aan de praat met een Ranger. Ik heb al eerder verteld dat het niet moeilijk is om hier een praatje aan te gaan. Erg leuk. In het gesprek bood hij mij zijn president aan. Willen jullie hem niet hebben? Ik was direct enorm onder de indruk van de blijkbaar ontzagwekkende bevoegdheden van deze Ranger. Sowieso omdat hij al eerder met verbijsterend gemak dwars door een kudde bizons die de weg blokkeerden, was heen gereden. En deze op bijbels wijze opzij weken voor hem. En nu was hij blijkbaar ook in de positie om een democratisch gekozen president te detacheren in een willekeurig ander land. Uiteraard heb ik het aanbod afgewezen maak je geen zorgen, maar ik vroeg natuurlijk direct of hij 'the manager' was of misschien kende. Dat kon niet anders. Maar gek genoeg was dat niet zo. Blijkbaar is er dus een persoon/fenomeen met de beschikking over nóg groter krachten!
Ik heb het vermoeden en de vrees dat dit Amerikaanse opperwezen zijn vleugels gaat uitspreiden. Zo zijn goden en geloof; nooit tevreden. Net als Zeus die vermomd als stier Europa betrad, zal het ons ook ons gaan beheersen. En ik ben bang dat dit niet alleen maar goede dingen gaat brengen. Zoals een ware en goede oppergod betaamt.

1. Tessa:
    24 augustus 2018
    Wout lijkt zo erg op zijn papa sjeminee. Jullie schrijven echt precies hetzelfde. Leuke stukjes!!! Ik geniet enorm. Erg fan van deze recente mijmeringen ook.
  2. Judith:
    24 augustus 2018
    Heerlijk Roland!!! Dank voor deze glimlach op vrijdagavond
  3. Esther van Bommel:
    25 augustus 2018
    Super leuk om te lezen, ook op de zaterdagochtend een glimlach:)
  4. Geert:
    25 augustus 2018
    Ik wil wel reageren, maar mijn manager heeft het al gedaan 😀💪!
  5. Willem:
    25 augustus 2018
    Misschien moet je daar eens een deelprogramma manager introduceren. Ook heel service gericht en bevoegd gezag. Werkt hier als een tierelier. Mooi verhaal Roland!
  6. Eleonora:
    25 augustus 2018
    Is het een manager of een HR manager met vleugels die de leiding heeft 😁 Veel groetjes! Heerlijk die mooie verhalen 👍
  7. Dominique Binkhorst:
    26 augustus 2018
    Het Opperwezen komt nogal genderneutraal over uit dit mooie verhaal. Kan niet anders dat Het hier ook uitstekend zou doen.
  8. Lorenz:
    26 augustus 2018
    Fijn om te lezen....kan ik de werkweek weer goed aan. 😀💪
  9. Olga:
    29 augustus 2018
    Wat heerlijk om te lezen hoe bijzonder jullie avontuur is maar ik mis jullie wel... Trap even flink door en kom dan maar naar huis.
    Grapje hoor, leuk om alle foto's en filmpjes te zien!! Blijf genieten en volhouden!
    Dikke kus
  10. Michiel Scheffer:
    29 augustus 2018
    Ik ken landen die zijn president beter kunnen gebruiken. Wit-Rusland bijvoorbeeld, lekker overzichtelijk
  11. Math:
    2 september 2018
    Prachtig leesstuk over het opperwezen in deel 11. Succes met jullie verdere avonturen en reizen. Respect!