Bus

19 mei 2023 - Zagreb, Kroatië

Om redenen die er hier verder niet toe doen was ik met de bus op reis terug naar de plaats waar Suus was. We waren even gescheiden want ik had zaken te doen in de hoofdstad van het land.
Met de bus betekende daarmee ook dat ik een kaartje moest kopen. Dit is een genot in het buitenland. Zeker in een land dat geen deel uitmaakt van de eurozone.
Weet u het nog: ter herinnering DING FLOF BIPS. Het door de Nederlandse overheid bedachte ezelsbruggetje om te onthouden wie tot de 12 deelnemers behoorde? Overhoor uw partner vanavond nog maar eens. En bedenk dan wie er sinds die tijd is bij gekomen.
Dit land van het busstation was duidelijk niet toegetreden tot deze championsleague van de internationale financiele markt. En eerlijk gezegd verwacht ook niet dat dit gauw gaat gebeuren hoewel ik wel hoop en de mensen het ook van harte gun. We betalen elkaar hier voor goederen en diensten met Balkanmarken en de meeste inwoners maken op mij toch een zeer gelukkige indruk met hun moestuinen en schijnbaar eindeloze koffiedrinken.
Maar goed, ik was dus op het busstation en daarmee terug in de jaren tachtig die sowieso nooit hadden moeten eindigen maar dat is boven mijn krachten en een ander verhaal. Helaas.
Wat me ook hier weer opviel is dat busstations vaak ergens zijn weggestopt. Heb je dat weleens gemerkt? Altijd een bezemkast of een opberghok. Nooit de prominente plek.  Wat voor ergs hebben zij gedaan dat deze op zichzelf hele zinnige maatschappelijke functie een levenslange HALT straf heeft gekregen en nooit bij de hoofdingang staan? Treinstations  daarentegen zijn imposante gebouwen. Ontworpen, gebouwd en geprezen voor hun prestige. Goede bewegwijzeringen, voldoende ruimte, mooie materialen, centaal gelegen, bereikbaar zelfs met parkeergarages voor alles wat maar rijd. Altijd in de aandacht staan en geen plek gunnen aan anderen en vooral het busstation dus niet. Jaloerse en afgunstig objecten zijn het. Treinstations. Wie mij kan vertellen waar je businformatie kan krijgen bij een levend persoon op het treinstation in Arnhem mag een dag gratis en voor niets met ons meefietsen.
Maar goed, na lang zoeken en navragen in 4 talen plus vriendelijk bedoelde gebaren vond ik de kaartverkoop. Een soort afwerkplek met een heerlijke ouderwets lange rij en geduldig wachtende mensen voor 1 loket. En net op het moment dat ik al zorgen begon te maken of ik de bus nog wel zou halen, schuifelden we met z'n allen in een sneltreinvaart (ha ha ha) door en was ik aan de beurt.
Ik deed in de talen en de vriendelijk bedoelde gebaren die ik machtig was mijn bestelling, en de persoon achter het loket probeerde mij te begrijpen en ik hem, dit lukte en allebei waren we op dat moment  verbonden en intens gelukkig. We hadden elkaar ontmoet, begrepen en geholpen over grenzen heen. Mijn kaartje hield ik daarna met deze warme gevoelens vast in mijn hand tot ik op mijn plek in de bus zat.
En bedacht dat hier geen digitaal systeem tegenop kan. Nee, de jaren tachtig hadden gewoon gewoon nooit moeten stoppen. Digitalisering en efficiency worden zwaar overschat.

1. Igor:
    19 mei 2023
    Mooi relaas Roland. Hoewel het koketteren met 'vroeger was alles beter' een beetje overdreven is, deel ik wel je busstation gevoelens. Ik denk gelijk aan de Nijmeegse busstationtroef: Nijmegen Dukenburg. Meest naargeestige plek van heel ZO Gelderland. Daar helpt zelfs geen warm toegankelijk Kroatisch sprekend loketmens meer. Geniet ervan!
  2. Roland en Suus:
    29 mei 2023
    Ha Igor, leuk om van je te horen. Ja, jaren tachtig. Je moet mijn opmerkingen wel met een korreltje zout nemen. Het is heerlijk hier vandaag Tirana. Ook heel apart. Maar wel gaaf. Morgen naar meer van Ohrid.
  3. Peter:
    20 mei 2023
    Doet u mij een blauwe strippenkaart graag, nee liever nog een roze. Helder. Goed uit te leggen, ook aan buitenlanders. Geen gedoe met digitaal samenreiskorting aanzetten, uitschenken bij de éne kneus om door te rijden met de andere reis. Verder, alleen plaatsen als Emmeloord, Uden, Terneuzen en ja ja Wageningen hebben een prominent busstation, verstoken als ze zijn van de trein. Weer een hele scherpe observatie Roland, zoals we van jou gewend zijn! Heerlijk. Groet, Peter
  4. Roland en Suus:
    29 mei 2023
    Dank je wel Peter. Leuk en ben inmiddels zelf bijna van de roze strippenkaart.
  5. Esther van Bommel:
    21 mei 2023
    Fantastisch hoe je ons helemaal meeneemt naar het busstation, rij, loket, loket-beambte, helemaal voelbaar. Op de jaren 80!!
    Liefs Es
  6. Dominique Binkhorst:
    21 mei 2023
    Wat een heerlijke roadmovie is dit weer! Al jullie belevenissen en inkijkjes, het is een voorrecht om dit te lezen. En dan is het avontuur eigenlijk nog maar nauwelijks begonnen.. Heel veel succes met alle muggen, bureaucraten en wegpiraten en hopenlijk worden deze momenten ook 'ruimhartig' gecompenseerd met mooie plekjes, gastvrije dorpelingen en lekker eten & drinken. Hartelijke groet, Dominique
  7. Ester:
    22 mei 2023
    Al eens een carrière als schrijver overwogen? Mooie blog.
  8. José:
    22 mei 2023
    Wat een schrijver is die man
  9. Roy:
    25 mei 2023
    Zoals gewoonlijk en goed en mooi geschreven ervaring, “my best friend”.
    Jaren 80 is inderdaad nostalgisch. De eerstvolgende reis ga ik naar Kroatië.
    Ik ervaar elke dag de nostalgie van de jaren 70, 80 en 90 en ongetwijfeld met vele andere zoals ik, want ik luister elke dag naar de muziek uit die tijden. Die je absoluut niet kan vergelijken met de muziek uit deze periode. Zoals de spreuk,..Over smaak valt niet te twisten;-) Besos
  10. Olga:
    27 mei 2023
    Ik zit te gieren terwijl ik dit lees, wat een heerlijke gebeurtenis moet dit zijn geweest en fijn dat je zo'n warme herinnering hebt kunnen maken na anderhalve week kou en regen.
    Dikke kus van Olga