Pas op! Dit verhaal bevat deels informatie uit het pre-internet tijdperk (*).

17 augustus 2023 - Nukus, Oezbekistan

Samarkand. In onze WinklerPrins encyclopedie thuis in Harderwijk stonden plaatsen als Kuala Lumpur, Valparaíso en Timboektoe. Illuster rijtje. Plaatsen om bij weg te dromen, op bv een regenachtige middag in maart in het stille Veluwse stadje. Het boek met plaatjes op je 9 jarige schoot fantaseren over vrachtschepen aan kades met loskranen, havengeluidenden, kamelen, palmbomen met oases en uiteraard altijd zon.
Nu zíjn we in Samarkand. In onze WP editie uit de jaren '70 bestond het blijkbaar niet onder de S. Wel de SovjetUnie maar dat was Moskou en  Leningrad. Een afbeelding met mensen met mutsen in koude onschuldige witte sneeuw.

Woestijn en Samarkand dus. Toch al bijna 3000 jaar oud en 2600 jaar geleden veroverd door Alexander de Grote die er vanuit Noord Macedonië door de woestijn naartoe trok met z'n leger. Omdat 'ie goeie verhalen' had gehoord. Geen Winkler Prins nodig deze man. Dan ben je terecht een hele grote. En Samarkand liep dus ver vooruit met haar city marketing. Waar hebben ze dit verloren? Misschien wel met de verovering door Dzjengis Kahn toen er menig boekenkast omver is getrokken. Maar daar was ik uiteraard niet bij.

Hoe dan ook, we zijn definitief in de wereld van 1001 en 1 nacht  beland. Maar ook weer niet. Een moderne stad met 6 baans autowegen, tramlijnen, universiteiten en hogesnelheidstrein.

Maar lieve help, wat een prachtige Madrassa's, Mausolea en Moskeeën. Suus en ik bleven onze nekken uitsteken en onze ogen uit de zakken halen om te kijken naar al de prachtige kleurrijke docoraties, kalligrafie, koepels en noem het verder maar op. En net wanneer we denken 'Nou indrukwekkender kan het echt niet' staan we in een nog groter, hoger en prestigieuzer 14e eeuws mausoleum(**).

20230814_132711

Kom daar eens om met onze posters van de Keukenhof. Wij ploeterden in diezelfde 14e eeuw door de aflevering 'Nederland godvrezend in de Dark ages delta'.
Maar wellicht moest onze tulpenbollentijd nog komen terwijl hier het hoogtepunt al gevierd werd. Op tijd pieken heet dat.

En inderdaad, je houd het niet 700 jaar lang allemaal netjes en schoon. Ook hier was verval door de tand die tijd heet. Deze knabbelde samen met zijn foute vrienden wind en zon aan het Uzbeekse steen en hout. Maar, het is werkelijk fantastisch opgekalefaterd en gerestaureerd. Overbodig om te zeggen dat de fijnproevers en kenners van UNESCO het -net als wij- ook als zodanig waardeerden. Suus en ik zijn inmiddels aardig geschoold op dit vlak.
En, nagenoeg geen Europese toerist hier! Dat krijg je dus met die suffe Winkler Prins encyclopedie.
Stel voor dat de VVV Samarkand haar gerichte citymarketingcampagnes uit 329 v Chr. afstoft.

Bovendien ben je in dit land voor 78 euro miljonair. (Waarbij wij al wel direct een euro kwijt waren aan het omkopen van een treinconducteur maar dat is een heel verhaal dat we misschien een andere keer vertellen (cliffhanger)).

(*) Geldt niet voor lezers boven de 40. Anderen; houd internet bij de hand.

(**) Check onze werkelijk geweldige foto's van deze hotspot die op deze levendige reisblog te zien zijn en kom in de vibe. Kijk tegelijk naar de onwijs creatieve video's die zijn geproduceerd door multitalent Walter.

1. Myriam:
    PRACHTIG SAMARKAND
    DANKJEWEL VOOR HET DELEN.

wanneer komen jullie weer terug, ik snak naar een massage
  2. John:
    17 augustus 2023
    Niet zoveel woorden hier.
    Vooruit. Eentje toch.
    Fantastisch!
    Toch nog een paar woordjes: wat maken jullie een geweldige reis. En wat een mooie en rijke cultuur hebben ze weten te bewaren daar in Oezbekistan (en omstreken). Ik ben fan van de boeken van Jan van Aken, die met voorliefde zijn boeken (literair/historisch) in deze landen en streken laat spelen. Super! Hou vol en blijf gezond! John.
  3. Marja:
    Wow, wat mooi! Dank weer voor het delen, geniet ze nog. Groetjes Marja
  4. Judith:
    17 augustus 2023
    Ik loop wat achter met jullie verhalen, foto's en filmpjes, maar wat een heerlijke beelden zijn dit!
    Bijzondere kunstwerken daar ;-)
    En hebben jullie zo'n mooi kleurrijk bordje voor aan de muur meegenomen?
    Liefs, Judith
  5. Joyce Manusiwa:
    18 augustus 2023
    Wat mooi zeg :)
  6. Jacqueline kooy:
    23 augustus 2023
    Jeemig...wat een gebouwen pracht, stijve nekken parade! Zo..zo leuk weer jullie verhalen :)
  7. Matthijs Hess-Spoelstra:
    10 september 2023
    Hi Roland en Suus, beetje late reactie op dit deelverslag van jullie reis. Eerder vanavond werd ik echter getriggerd door een TED-talk die verband houdt met de mooie Oezbeekse tegelwerken en de nog diepere laag van architectuur door de eeuwen en over de grenzen heen. Hierbij het linkje, mochten jullie nog tijd hebben 😉: https://www.ted.com/talks/terry_moore_a_mysterious_design_that_appears_across_millennia
  8. Roland en Suus:
    20 september 2023
    Ha Matthijs, vandaag rustdag in een Yurt en jouw suggestie van de TED talk gekeken. Dank je wel daarvoor en inderdaad een prikkelende interpretatie.