Deel 19: Deep Dark sky state.

26 september 2018 - Silver City, New Mexico, Verenigde Staten

Burgers in alle soorten en maten zijn ingeruild voor bonen met maïs in allerlei varianten. De herfst is weer probleemloos overgegaan in zomer, een Ranch
is een El Rancho en een stevige cowboyhoed heeft plaatsgemaakt voor een soort van slappe tortilla op het hoofd van mannen die hun snor laten eindigen
in hun hals. Een snor als een omgekeerde u of een zo je wilt. En, zoals in alle zuidelijke streken hebben vrouwen ook een snor. Oppassen dus als je tante
je wil gaan kussen.

Welkom in New Mexico.
Laatste staat van onze route. De Amerikanen die we onderweg spraken zagen wekenlang uit naar dit deel van de route. Ondanks de voorspelde hitte
en het watergebrek. 'Very special' zeiden deze uitsluitend solitair reizende mannen. En vervolgens keek men vaag in de verte. Doorvragen hebben we zeker gedaan maar leverde geen nieuwe en aanvullende informatie op.

Onze eerste kennismaking met New Mexico was de allerbelaberste staat van de wegen. Je kunt zeggen dat we zelf hebben gekozen voor off road maar dat
betekent niet dat een droge rivierbedding of een als mudpot vermomde track op onze verlanglijst stond. Vervolgens reden we door Navaho gebied. Een
beschaving die gebouwen van 5 verdiepingen neerzette toen wij in Europa nog in de vroege middeleeuwen rondploeterden onder de knoet van een koning en de kerk. Blijkbaar is die indiaanse ontwikkeling gestopt of misschien was het net als de
dinosauriërs de verkeerde ontwikkeling aangezien toch vooral het verleden zich aan ons onder de staalblauwr hemel presenteerde. Het antwoord waarom deze beschaving was gestopt kregen we niet en hadden we zelf ook niet dus fietsten we maar door.

New Mexico is tegenwoordig een soort van Amerika maar was vroeger natuurlijk gewoon onderdeel van de lappendeken van stammen die zich uitstrekte van zuid,
midden- en noord Amerikaanse indianen. Azteken, Maya's, Inca's, Apachen Comanches etc. Een bonte potporrie van culturen en stijlen.

Omdat het een dunbevolkte staat is, is het ongelooflijk hoe donker het is. 'S-nachts is er een ultra donkere hemel met fonkelende sterren. Nergens anders in Amerika zijn dan ook zoveel dark-sky bestemmingen en evenementen als hier. De totale
afwezigheid van licht. Daarom wordt zowel door het leger en andere
proffesionals, als mensen zoals wij naar buitenaards leven gezocht en geluisterd. Bijkomstigheid is dan ook dat er opvallend veel UFO's waarnemingen zijn.
En dat is dan weer geen toeval. De combinatie van van oudsher verschillende culturen en het samenleven zorgt voor een open en ontspannen houding ten
opzichte van anderen en daarmee dus ook aliens. Bewijs en hoogtepunt tegelijk is het Roswell incident in '47. In de woestijn hier vlakbij maakte een UFO destijds
een landing. Deskundigen zijn het er niet helemaal over eens of het noodlanding was of niet maar dat doet er in mijn ogen niet toe. Er is een UFO geland.
En kijk, dat is het voordeel van een welkomstcultuur; Je ontmoet nog eens iemand. En omgekeerd geldt het ook; interessante en onverwachte gasten voelen zich uitgenodigd.
Dat verklaard gelijk een heleboel. Onze alleen fietsende mannelijke reisgenoten zijn gewoon op weg naar het moederschip. Met informatie over de stand van onze planeet en in afwachting van nieuwe instructies. Ben razend benieuwd wat er binnenkort gaat gebeuren.

1. Bianca:
    26 september 2018
    Prachtig verslag van een super avontuur.
    Knap staaltje werk 💪
    Bedankt voor het mee beleven 😘
  2. Lorenz:
    4 oktober 2018